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Human Interface Guidelines

애플 휴먼 인터페이스 가이드라인(12) User Interaction -8 Gestures

People interact with an iOS device by performing gestures on the touchscreen. These gestures elicit a close personal connection with content and enhance the sense of direct manipulation of onscreen objects.

사용자들은 터치스크린에서 제스처를 활용하여 iOS 기기와 상호작용합니다. 이 제스처들은 콘텐츠와 사용자 간 개인적인 연결을 끌어내고, 스크린 위 대상을 직접 다루는 감각을 향상시킵니다.

 

As a general rule, use standard gestures. People are familiar with the standard gestures and don’t appreciate being forced to learn different ways to do the same thing. In games and other immersive apps, custom gestures can be a fun part of the experience. In other apps, it’s best to use standard gestures so extra effort isn’t needed to discover or remember them.

보통의 경우 일반적인 제스처를 사용하세요. 사용자들은 일반적인 제스처에 친숙하며, 같은 행동을 하기 위해 다른 방법을 사용해야만 하는 것을 꺼립니다. 게임이나 기타 몰입도 높은 앱에선 커스텀된 제스처가 경험의 즐거운 부분일 수 있죠. 그러나 다른 앱의 경우엔 일반적인 제스처를 사용하여 새로운 제스처를 발견, 기억하기 위해 별도의 노력을 하지 않게 만드는 것이 가장 좋은 방법입니다.

 

Avoid using standard gestures to perform nonstandard actions. Unless your app is a game in active gameplay, redefining the meaning of standard gestures leads to confusion and complexity.

일반적이지 않은 액션을 수행하기 위해 일반적인 제스처를 사용하는 것을 피하세요. 당신의 앱이 게임 앱이 아니라면, 일반적인 제스처를 재해석 하는 것은 혼란과 복잡함을 이끌어내기 때문입니다.

 

Avoid interfering with systemwide screen-edge gestures. Depending on the device, screen-edge gestures provide access to the Home screen, app switcher, Notification Center, Control Center, and Dock. People rely on these gestures to work in every app. In rare cases, immersive apps like games might require custom screen-edge gestures that take priority over the system's gestures—the first swipe invokes the app-specific gesture and a second swipe invokes the system gesture. This behavior (known as edge protect) should be implemented sparingly, as it makes it harder for people to access the system-level actions.

스크린 가장자리에서 발생하는 시스템 제스처*를 방해하지 마세요. 기기에 따라, 스크린 가장자리 제스처를 사용해 홈스크린, 앱 전환, 알림 센터, 컨트롤 센터, Dock에 접근할 수 있습니다. 사용자들은 이 제스처를 모든 앱을 사용할 때 이 제스처를 필요로 합니다. 아주 드문 경우에 따라, 게임과 같이 몰입도가 높은 앱은 커스텀된 스크린 가장자리 제스처를 사용하며 기존 시스템 제스처보다 높은 순위를 차지할 수 있습니다. 첫 스와이프가 앱의 특정 제스처를 발동시키고, 두번째 스와이프 땐 시스템 제스처를 사용하는 것입니다. edge protect라고도 알려진 이 동작은 드물게 사용되어야 합니다. 사용자들이 시스템 단계의 액션에 접근하는 것을 어렵게 만들기 때문입니다. 

 

* 홈인디케이터로 접근할 수 있는 시스템 제스처

 

Offer shortcut gestures to supplement, not replace, interface-based navigation and actions. Whenever possible, offer a simple, visible way to navigate or perform an action, even if it means an extra tap or two. Many system apps include a navigation bar that provides a clear, tappable button back to the previous screen. But users can also navigate back by swiping from the side of the screen. On iPad, people can exit to the Home screen by pressing the Home button, or by using a four-finger pinching gesture.

탐색, 액션을 위한 화면기반의 손쉬운 제스처를 만드세요. 대체하는 것이 아니라, 추가로요. 가능하다면 탐색과 액션 수행을 위한 간단하고 시각적인 방법을 제공하세요. 그 방법이 한번 혹은 두번 더 탭하는 것일지라도요. 많은 시스템 앱들은 명확하고 탭할 수 있는 뒤로가기 버튼이 담긴 네비게이션 바를 포함하고 있습니다. 그러나 사용자들은 스크린의 한쪽을 스와이프 하여 뒤로 갈 수도 있습니다. 아이패드에선 사용자들이 홈버튼을 누르거나 네손가락 핀칭 제스처를 사용해 홈스크린으로 나올 수도 있습니다.

 

Use multifinger gestures to enhance the experience of some apps. Although gestures involving multiple fingers at once aren’t appropriate for every app, they can enrich the experience in some apps, such as games and drawing apps. For example, a game might include multiple onscreen controls, such as a joystick and firing buttons, that can be operated simultaneously.

손가락을 두개 이상 사용하는 멀티핑거 제스처를 사용해, 몇몇 앱들에서의 경험을 향상시키세요. 모든 앱에서 멀티핑거 제스처가 적절한 것은 아니지만, 게임이나 그리기 앱 등과 같은 몇몇 앱에서는 경험을 풍부하게 만들 수 있습니다. 예를 들어, 게임에선 조이스틱이나 발사버튼과 같이 화면 위 컨트롤을 여러개 포함시켜 동시에 동작되도록 할 수 있습니다. 

Standard Gestures

People generally expect the following standard gestures to work the same across the system and in every app.

사용자들은 아래의 일반적인 제스처가 모든 앱과 시스템에 동일하게 작동되기를 기대합니다.

드래그
컨트롤을 활성화시키거나, 아이템을 선택합니다. 요소를 한쪽에서 다른쪽으로 움직이거나 스크린 너머로 드래그합니다.

플릭 스와이프
화면을 수직으로 스크롤하거나, 이미지 등을 좌우로 스크롤합니다. 한손가락으로 스와이프하면 이전 화면으로 돌아가거나, 스플릿 뷰의 컨트롤러에 숨겨진 뷰를 보거나, 표 뷰의 경우 삭제 버튼을 보이거나, 액션을 미리 봅니다. 아이패드에서 네손가락으로 스와이프하면, 앱 간 이동합니다.

더블탭 핀치
이미지를 줌인하고 중앙정렬하거나, 이미 줌인된 경우 줌아웃합니다. 바깥으로 핀칭하면 줌인하고, 안쪽으로 핀칭하면 줌아웃합니다.

세 손가락 핀치 세 손가락 스와이프
안쪽으로 핀치하면 선택된 텍스트를 복사하며, 바깥으로 핀치하면 복사된 텍스트를 붙여넣습니다. 왼쪽으로 스와이프하면 실행취소하며, 오른쪽으로 스와이프하면 재실행합니다.

터치 후 유지(홀드) 돌리기
수정, 선택 가능한 텍스트에서 터치 후 유지하면 하이라이트되며 수정 메뉴가 나타납니다. 이미지나 뷰를 회전시킵니다.

흔들기  
실행취소 혹은 되돌리기를 실행시킵니다.  

 

원문_

 

Gestures - User Interaction - iOS - Human Interface Guidelines - Apple Developer

Gestures People interact with an iOS device by performing gestures on the touchscreen. These gestures elicit a close personal connection with content and enhance the sense of direct manipulation of onscreen objects. As a general rule, use standard gestures

developer.apple.com